Maria Boström Lambren

Vår mångårige och omtyckta partikamrat Maria Boström Lambrén lämnade oss och jordelivet fredagen den 8 januari.
Maria, som flyttade med sin man, Eddie till Höör i mitten av 1990-talet, blev en stor tillgång för oss Socialdemokrater i Höör. Hennes lärarkompetens i kombination med hennes långa fackliga arbete för Lärarförbundet i Malmö gjorde henne till en perfekt representant i Barn och Utbildningsnämnden. Där kämpade hon hårt på olika sätt för ökad lärartäthet och ökat meritvärde. Detta gav frukt och märktes tydligt under mandatperioden 2014-2018 då hon som 1:e vice ordförande tillsammans med ordförande Björn Andreasson (m) lyckades att lägga grunden för en långsiktig syn på att just få så många av våra ungdomar i Höör att få gymnasiekompetens och komma in på den gymnasielinje de själv önskar.

Maria var också en av de drivande krafterna för att bilda kvinnoklubben Victoria i MellanSkåne. Hon var vid sin död i fredags Höörs arbetarekommuns ordförande. Den första kvinnliga sådan för Socialdemokraterna i Höör.

Maria lämnar ett stort tomrum och sorg efter sig och som kommer att ta lång tid att fylla och läka. Vi tänker på henne och tack för allt det arbete och alla de tankar hon gett oss under dessa dryga 20 åren.

Höörs arbetarekommun/ Socialdemokraterna i Höör